Sådan udvikler markedet sig inden for streaming og tv

Det er sandsynligvis ikke gået din næse forbi, at tiden er hård for tv, som er blevet overhalet indenom af diverse streamingtjenester. Rigtig mange danskere abonnerer på en streamingtjeneste og bruger timevis på at se diverse programmer og serier. I Danmark er det især tjenesterne Netflix, HBO Nordic, TV 2 Play og Viaplay, som er populære.

Nedenfor kan du blive klogere på, hvordan markedet inden for streaming og tv udvikler sig.

Danskerne bevæger sig væk fra flow-tv

Rigtig mange danskere har et abonnement på en streamingtjeneste, alt imens de traditionelle tv-pakker bliver mindre populære. Flere og flere erstatter nemlig de traditionelle tv-pakker og flow-tv med streamingtjenester, hvor folk selv kan vælge, hvad de vil se, og hvornår de vil se det

Noget tyder altså på, at flow-tv er på vej til at blive udfaset, især blandt den unge befolkning, hvorimod internationale streamingtjenester vinder frem. Men hvilken streamingtjeneste er den mest populære? Læs med for at finde svaret.

Netflix har taget verden med storm

Der er ingen tvivl om, hvem der er den største konkurrent til de danske tv-kanaler. Netflix har nemlig taget danskerne med storm og er nærmest blevet allemandseje. Hele 33% af de danske husstande har nemlig et abonnement til netop Netflix, og derfor er denne tjeneste uden tvivl den mest populære blandt danskerne.

For at sammenligne med andre populære streamingtjenester i Danmark:

  • 33% af danskerne har et abonnement på Netflix
  • 13% af de danske husstande et abonnement på Viaplay
  • 12% af husstandene abonnerer på TV 2 Play
  • 10% abonnerer på HBO Nordic.

Det er dog langtfra kun i Danmark, at Netflix er populær.

Streamingtjenesten har nemlig omkring 65 millioner abonnenter på verdensplan og er derfor verdens mest populære streamingtjeneste.

Hvordan ser fremtiden ud?

Folk bliver mere og mere selektive. De vil have mulighed for at vælge, hvilket indhold de vil se, samt hvornår de ønsker at se det. På dette punkt er streamingtjenesterne en sikker vinder.

Der er dog også en værdi i nationale og lokalt indhold, særligt i et lille land som Danmark. Derfor byder fremtiden nok på en efterspørgsel efter en hybrid af streaming og flow-TV – i hvert fald i noget tid frem, så længe dansk stof primært ses på kanaler som fx. TV2-news.

En løsning som YouSee’s tv-pakker er et godt bud på en løsning, da de lader folk selv sammensætte deres kanaler og streamingtjenester. Fx. kan du i dit abonnement vælge en kombination af danske kanaler, krydret med amerikanske rejseprogrammer og nogle af de store streamingtjenester.

En verden uden reklamer

En af de skønne ting ved streamingtjenester er, at når du har betalt for adgang til indholdet, er du fri for at se på reklameblokke, som placeres netop når klimaks er ved at peake i din ynglingsfilm eller serie.

Recode forklarer, at alle tal peger på et stigende antal afbrydelser og reklameblokke i flow-tv delen, samtidig med at folk strømmer over på streamingtjenesterne. Ikke nok med det, så bliver reklameblokkene også længere og længere. Det kan virke parakdoksalt, men virkeligheden er, at den gamle model med faste tv-kanaler ikke har fundet andre måder at finansiere deres indhold.

Det betyder også, at et stigende antal bruger digital video recorders (DVR), som optager programmerne, og nogle er endda så intelligente, at de sorterer reklamerne fra.

Men den store vinder er helt klart streamingtjenesterne, og i dette game skal vi heller ikke glemme Youtube, som ligeledes vokser, og æder sig ind på markedet, som tidligere var forbeholdt tv-stationerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *