Mødrebloggere skyder frygten for iPads ned!

Flere medier gik i selvsving, da hjerneforsker Albert Gjedde for nylig udtrykte bekymring over iPadens indtog hos de danske børnefamilier.

Gjedde frygter, at iPaden hæmmer børn i at udvikle sociale kompetencer.

 ”Det er muligt, at vi er ved at opfostre en hel generation af autister, fordi folk ikke lærer at aflæse hinanden overhovedet, men kun kan omgås hinanden bag en computerskærm.”

Lød det blandt andet fra forskeren på Rigshospitalet.

Men er det nu også så slemt fat?

Sidder ungerne kronisk klistret fast til de dragende tablets?

Vi satte os for at tage temperaturen hos en række mødrebloggere. Hvordan oplever de deres egen og børnenes brug af iPaden? Og hvordan den indgår i børneopdragelsen?

Kort sagt: Hvad siger forældrene?

Langt de fleste af bloggernes børn begyndte at anvende iPads fra 1–3 års alderen.

Alle mødrene er enige om, at iPaden er et stærkt læringsværktøj, men mener samtidigt, at der bør være restriktioner på barnets brug af iPaden.

Johanne fra Nutidensmor.dk, genkender slet ikke lyden af Albert Gjeddes dommedagsbasuner og er af den positive holdning at:

”IPads ikke er noget fanden har skabt, det er udmærket i små mængder, når barnet har den rette alder til at få noget ud af iPaden. Spil og apps kan bidrage til læring og det kan stimulere større børn, men det bør aldrig erstatte sociale aktiviteter eller udendørs leg.”

Grunden til, at diskussionen er interessant forskningsmæssigt set, er at vi først nu har mulighed for at foretage videnskabelige undersøgelser på konsekvensen af iPadens udbredelse og implikationer.

Nanna, som er blogger på tvillingernesmor.dk understreger at:

”Vi vægter først og fremmest udendørs leg. Heldigvis synes vores børn også, at det er meget sjovere at være i legehus, grave huller og gynge end at spille på tablets.”

Generelt mener mødrene ikke, at iPaden bliver det altoverskyggende fænomen i deres familier og hjem.

Mette Marie Lei Lange fra twinpeaks.dk, siger:

”Vi bruger kun skærmen sjældent, når børnene er overtrætte, og vi har brug for at kunne lave mad eller lignende.”

Det peger på et næsten gennemgående tema, at under pres kan iPaden faktisk købe forældrene lidt tid til at fikse nogle af de ting, som livet med hinanden og børn også indeholder.

Cana Buttenschøn, som er blogger på mortilto.dk oplever:

”Vores store dreng, som er den eneste, der bruger iPad, vil oftest meget hellere lege, end at bruge iPad.”

Og er den af mødrebloggerne, som stiller sig mest kritisk overfor om børn kan blive afhængige af iPads.

Der er en generel enighed om, at iPaden ikke bør være centrum i barnets liv, men de giver heller ikke udtryk for en teknologiforskrækkelse, men derimod en mere pragmatisk tilgang, fordi iPaden trods alt er en del af fremtiden.

Forskningsmiljøet

Som nævnt i indledningen tiltrækker iPaden også forskerne opmærksomhed.

Frygten er, at hvis børn bruger for meget tid på at interagere todimensionelt med iPaden, så risikerer de selv at blive tredimensionelle mennesker, som mangler empati og forståelse for andre mennesker.

Klaus Thestrup vælger en tilgang, hvor han øjner potentialerne i stedet for faldgruberne, når han påpeger:

”At vi står med en historisk chance for at definere et helt andet mediebrug derhjemme og i daginstitutionerne, som er fyldt med leg, fortælling og fællesskab…”

Som det ser ud nu, så kommer debatten til at handle om hvor vidt  iPadens potentialer er større end dens utilsigtede negative konsekvenser.

Samtidig er der det pragmatiske aspekt af, hvordan man helt konkret stiller nogle gode retningslinjer op for iPaden og sine børn.

Hos Refurb sælger vi brugte bærbare og ipads – med 12 måneders garanti, ligesom når du køber nyt. Brugte iPads er ideele til børn, da prisen er lavere og man ikke behøver være så nervøs for småridser. Ved at købe genbrugt it-udstyr gør samtidig miljøet en tjeneste.

Du finder udvalget af brugte iPads her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *